pikequeen

Direktlänk till inlägg 8 juni 2017

Guidad Havöringsfiske tur

Jag fick möjlighet att följa med ut på en guidad fiske tur efter havsöring med utgång från holmsund. Tanken vara att komma ut med inlägg om denna så snart jag kunde. Men... bättre sent än aldrig och här kommer en liten artikel om den turen.

Efter en del planering blev det äntligen av. Jag fick kontakt med Ronny Brändström via Facebook och ett inlägg på en fiskegrupp jag är admin för. Han Berättade att han kör guidade fisketurer från Holmsund, utanför Umeå, med havsöringsfiske.

Då jag inte hört om något likande här uppe så blev jag ju väldigt intresserad, även om jag inte har fiskat havsöring så mycket. Sagt och gjort, efter mycket funderingar, väderombyten och annat som kom ivägen, Så var det dags.

Ronny berättar att han har en del större företag men fiske delen i dessa är egentligen mest för hans eget intresse. När jag får kontakt med honom har han just kommit hem från en av europas största trollingtävlingar, som sänds på tv i danmark. Han äger tillsammans med en känd fiskeguide, Johan Abelsson, en båt i skåne och berättar att han ska ner snart igen och ska trolla efter lax. Hans pb på havsöring är 11 kg och berättar vidare att han dragit 5 havsöringar över 8 kilo här omkring umeå. På lax och trolling är hans Pb 16.5 kg.

-”Jag odlade mitt fiskeintresse redan som barn och haralltid varit en glad amatör i allt fiske. För cirka 15 år sedan började jag med havsöringsfiske i älven som sedan spreds till spinnfiske i havet. Jag lyssnade på råd av många och sedan har fiskat efter mitt eget huvud och erfarenheter. För 10 år sedan började jag intressera mig för trolling på lax och min gode vän Johan Abelsson har varit min läromästare och med honom äger jag dessutom en båt i Skåne. Efter det föddes frågor runt att trolla efter havsöring i norrland och jag kom i kontakt med Lasse på Kikmete som hjälpte mig med lite tips och en vobbler som han tillverkar. Jag har slagit ihop lax o havsöringstrollning till mitt stim och därifrån utvecklad den. Ställt upp i två tävlingar i trolling o senast på Europas största med 352 båtar startande o slutade på 89 plats, med lite tur i mätningarna kunde vi vara på topp 20. Min havsöringstrolling är unik o med all teknik jag har så gör den sig väldigt intresant för en som gillar fiske.”

När det gäller hans turer runt holmsund:

Fisket med utgång fn holmsund är bara spinnfiske utanför vikar, rev, land utanför Obbola, spinnfiske fungerar bäst i början på säsongen när öringen söker sig till varmare o grundare vatten.
Runt cirka 1 juni tar trollingen över när det blir varmare i vattnet o öringen står lite längre ut och blir mer aggressiv, då kör jag runt Norrbyskär med höghastighetstrolling.

Nu blev ju inte våren alls vad den varit. Så 1 Juni var det premiären för guidning med utgång från Holmsund. Den fick jag möjlighet att följa med på. Men oss i båten följde en till fiskare.

Jag valde att ta med mina egna inkastade spön och egna drag. Dock har Ronny med sig full utrustning för alla kunder, till min glädje då jag fick låna en liten behändig flytväst. Peter Eklund, som var den andra medföljande på guideturen kommer. Vi packar upp sakerna och efter en liten säkerhetsgenomgång åker iväg.

En trevlig stäming infinner sig på båten och Ronny styr säkert dit vi ska. Lite vågor och lite blåsigt, men vad gör det när vi ska ut och fiska. Vi kommer till första stället och kastar runt ett stengrund som brukar leverera. Innan vi börjar fiska kommer Ronny med lite småtips om hur vi ska presentera dragen och när öringen brukar hugga. Att det dessutom är vanligt att de följer med ända fram till båten och hugger när draget ändrar fart och riktning när man ska ta upp.

Båten bredvid drar en havsöring, men själv får vi nog mest bottenkänningar. Ronny lättar utan tvekan ankare och drar båten dit vi fastnat för att rädda dragen och kanske även våran ära. Här fick jag också lära mig något. Då jag mest fiskar gädda så har jag en lite tuffare flätlina på spöna, för att tåla att landa 10 + fiskar (Ja, man vet ju aldrig, det kan ju kliva på, mitt pb är nu på 9.67 kg). Öringarna ser linan och hugger inte. Så jag får en tafsbit och knyter på min lina. Här missar jag att spänna på knuten ordentligt så tappar ett drag. Men det var sista bottenkänningen jag får.

En glad trevlig stämning på båten och vi småpratar under tiden vi kastar. Jag känner något små hugg men inget vill fastna. Första hugget jag får, där jag känner rejäla ryck, är faktiskt precis vid båten när draget ändrar riktning till mera vertikalt när jag ska börja dra upp draget till ytan. Men fisken fastnar inte, måste väl erkänna att jag inte riktigt var helt med här heller. Ni vet när man liksom börjar veva in mest på rutin? Dags att vakna upp och fokusera nu!

Ronny drar vidare på nya ställen och vi finkammar minst 5 ställen till innan det smäller på en liten havsöring.

Vi får ny energi i båten och nu drar även Peter en liten fisk, om än inte av varken rätt storlek eller art kanske, men nu har vi hopp!

Efter en bra stund till åker vi tillbaka till första stället där vi ska avsluta kvällen. Bara en meter från båten smäller det på en till öring. Lite större denna gång och ja, vi räddade äran av turen i alla fall. Kvällen avslutas och vi åker till hamnen. Själv fick jag, rätt oväntat, med mig två matfiskar hem. De fångades på ärvegods från min far, en gammal vitt tobydrag som jag lagt på en ny trekrok på.

Både fisk och dessutom underbara vyer och en fantastiskt solnedgång får avsluta den underbara kvällen. För turen blev ju trots allt lyckad. Ronny har nu hunnit köra en hel del turer och det verkar bara bli större och större fisk de får upp.

Så tankar om turen?

Jag kände att det var ett otroligt proffsigt bemötande, direkt hjälp med att plocka upp fisken. Mycket serviceminded och jag fick låna drag utan några som helst funderingar. Bra utrustning, både de spön som erbjöds och drag. En trevlig lätt flytväst. Båten var stabil och tog sig fram bra. Inte så känslig för vågor och vind. Vi fick kaffe och bulle under fisketuren. Ronny är både duktig, proffsig och jordnära. Mycket trevlig tur med känslan av att det är för att det är roligt man får följa med. Inte för att tjäna pengar. Ronny vill hjälpa oss att få fisk. Delar med sig av tips och trix. Mycket trevlig bemötande och man känner sig väldigt välkommen där på båten. Det hymlas inte om fiskeställen utan han vill visa och lära ut.

På frågan varför han gör det är svaret enkelt. För glädjen. Att få träffa människor och föra tt få fiska. Guidningen är bara en liten bisyssla som han gör för att få fiska själv. Att få hjälpa andra ut till bra fiskevatten, som annars inte har tillgång till båt. Att få lära ut och bara ha trevligt. Vi pratar vidare om vilken grupp som är roligast att ta med ut på turer. Där är det ett inbitet fiskegäng som är vänner sen innan och kan ha roligt. Det är lite extra roligt att ta med ut. Men annars är det trevligt att ta med de flesta ut på turer. Är det rena nybörjare innebär det ju lite mera jobb för guiden, men det ger också ett nöje i att visa och berätta hur det ska göras. När det sedan landas fisk är det ju extra roligt.

Någon fiskegaranti kan ju så klart inte lämnas. Men det märks att önskan från Ronny är att vi ska få fisk. Han tar oss till ställe efter sälle och vidare igen. Till dess att vi faktiskt landrar fisk.

Peter Eklunds ord från turen: Jag tycker det var en mycket härlig kväll och det var kul att vi fick upp två fiskar. Allt funkade så fint så jag kan remommenderade Ronny som skeppare och Fiskeguide. Så blir även mitt betyg. Jag rekkomenderar starkt Ronny som fiskeguide och tycker absolut ni ska testa både spinnfisket och trollingen efter både havsöring och lax!

Ronny Bränström når ni via facebook eller på telefon 0703221400.