pikequeen

Direktlänk till inlägg 28 oktober 2017

MBS-Guidning en helg i Augusti

Av Natali Luna PikeQueen Sundkvist - 28 oktober 2017 09:42

Sista helgen i Augusti begav jag och kimmo oss upp till Lassbyn. Framför oss låg en hel helg med Gäddfiske i Råneälven och omgivning. Målet var såklart MSB-Guidning med Michelle Staaf och Pontus Bentzer. Jag såg verkligen fram emot en helg med fiske, fiske och ännu mera fiske. Inte nödvändigtvis stora fiskar, för det kan man ju aldrig garantera på något sätt. Men jag hoppades så klart. Det jag däremot förväntade mig var nya ideer och nya kunskaper. Det här var min första verkliga guidning för gädda.

Framme bjöds vi på en liten runttur runt fastigheten och fick insupa den fantastiska utsikten över råneälven! Vacker eller hur!?

Eftersom vi kom fram precis vi dmiddagstid hade Michelle maten klar. Så vi kom till ett dukat bort. Inser att ha ett guideföretag måste innebära att matlagningkunskapen också finns, för all mat som serverades den här helgen var helt underbart god!

Men, vi var ju där för att fiska. Så direkt maten var uppäten så åkte vi ut. Såklart. Vi tog en liten tur i närheten av huset och fick återigen se helt underbara vyer. Lite smått avundsjuk att få ha dessa vatten och vyer utanför fönstret varje dag! Råneälvens delta där är helt magisk vackra och erbjuder nära nog oändliga fiskeställen!

Vi fiskade först en del nedanför en fors. Där har Michelle fått en gädda upprepade gånger, som hon döpt till marilyn monroe. Självklart försökte vi få henne att hugga, men just där och då var det rätt trögt. Så vi bestämde oss för att trolla lite. Har ju inte så mycket drag som går djupare och tyvärr så var motorn på båten kanske inte den bästa att trolla med, då den gick lite väl snabbt. Det fick bli en danny the duck. Döm om min förvåning när det small till helt oväntat! Vi trollade över ett grundare område och bete lyckades väl dra rätt förbi den lilla gäddan.

Vi fiskade ett tag till utan mycket till hugg. Skymningen började smyga sig på oss så det var dags att förtöja båten och gå in i värmen. Redan här insåg jag att jag inte hade rätt grejer för det fisket som vi skulle göra. Inte riktigt. Det handlade mycket om djupare fiske. Det innebär ju sjunkade drag och nedtygnda beten. Jag som har en förkärlek till Pig shad och andra gummibeten hade helt enkelt inte nog med tyngder på dessa för att komma ner djupare. Så det finns på min lista över saker att införskaffa, tyngder till betena.

Inne i värmen och ett glas vin i handen. Ja, nu är det inte vin i Kimmos glas då han inte dricker vin alls, utan helt vanlig coca-cola. Det blev ett par timmar samtal om fiske och allt möjligt annat. Men många historier och intressanta saker förtäljdes av oss alla innan det var läggdags.

Vi hade en underbart mysig inkvartering ute i en byggnad på gården. Jättemysig timrad sovrum på ovanvåningen och ett liten uppehållsrum på nedrebotten. Det fanns mycket mera utrymme i bygnaden som det fanns planer på att fixa till ännu mera inkvartering. Tänker att det kommer bli så super mysigt!

Återigen en hyllning till maten. En försklassig frukost intogs innan det var dags för en heldags fiske!

En alltid lika glad och trevlig Michelle tog oss ut kring deltat i råneälven. Vi började vid samma ställe som gårdagen.

Efter ett bra tags nötning drog vi vidare. Jag kastade ett kast på baksidan av en stenudde. Med en liten Pig shad och offsetkrok. Stenarmen gick ut lite långre än jag trodde. Så självklart kilades pig shaden fast mellan två stenar. Knappt hade jag kommit loss, förrän jag fastnade igen. Trodde jag. För ut min min kommer: - Jag har bottennapp igen, eller nä, vänta, det är en fisk! Ja, så krokade jag första lilla gäddan för dagen.

Några flera smågäddor kom upp vartefter dagen led.

Men de stora gäddorna uteblev. Så vi drog vidare. Vid en kant fisk jag flera hugg och även Kimmo hade hugg. Ett av huggen kändes som lite större, men lossnade rätt direkt. Ni fick våran Guide visa att hon kan. För det var Michelle som lyckades kroka gäddan.

Riktigt fin gäddmadame, som såklart fick simma vidare direkt.

Kvällen bjöd på lika god mat, lika trevligt samtal och fiskehistorier, något glas vin (och Coca-Cola för de som inte drack vin såklart...), morgonen på samma goda frukost.

Fisket dag tre skulle vi iväg till en sjö längre bort. Det är ju alltid så trevligt med nya vatten. Vi trailade dit och sjösatte båten. Hela första halvan av dagen fiskade i i norra delen av sjön och vidare neråt. Det enda hugg vi hade var Kimmo som fick en riktigt fin Abbore på sin Salmo Slider.

Kaffe är en bra ide att ha med sig ut, något speciellt att få sitta i lugn o ro med en kopp kaffe som såklart smakar ännu bättre ute på sjön.

Vi avslutade dagen i utloppet av sjön. Där var det rätt mycket växtlighet och såg väldigt intressant ut! Rätt omgående smällde till till och en riktigt fin gädda kom upp i båten. Återigen var det Michelle som visade vart skåpet ska stå. Denna gäddan hade ett rejält hugg på bakkroppen. Våran gissning var väl att denna gädda vägde ca 4 kg. Håll nu detta i minne, för i nästa stycke kommer en återkoppling till just detta hugg.

Så än så länge tvbå fiskar upp. En Abborre och en gädda. Själv hade jag inte känns något alls på mina beten och började känna lite fundering på vad jag gjorde för fel. Vem får inte sådana tankar efter en hel dags fiske utan att få känna ett enda litet pet?

Förflyttning och nyua vatten. Bytte till en PÅig shad jr, Lemon shad färg, men offsetkrok. Kastade mot en liten ö och genom lite växtlighet. Plötsligt tog det tvästopp. Eftersom jag var inne i växterna så var tanken att jag fastnat rejält i någon stabilare vattenväxt. Så drog rätt rejält. Plötsligt gungar spötoppen till i tre-fyra rejäla tunggungskakningar. Ja, ni vet ju skillanden när man får en ettrig enkilos gädda och när det kliver lite större saker på kroken. Inget frenetiskt snabb durr, utan något med tyngd bakom som gör tyngd huvudskakningar. När jag står där och inser att det är något riktigt rejält som huggit min Pigshad, med offsettkrok, gör jag ett rejält mothugg! Känner forfarande fisken och börjar hämta in. Äntligen får jag känna något. Tyvärr lossnar gäddan lika snabbt som den högg. Nu vill jag att ni minns förra stycket och gäddan som hade ett hugg över bakkroppen. Mina tankar var att det kunde vara den gäddan som orsakat det hugget! Tänker i alla fall metersfisk. Så självklart lite små deppig för att jag inte fick den att fastna. Men jag fick i alla fall känna på en gädda!

Jag och Michelle såg en rätt intressant spot neråt stömmen. Ett riktigt härligt bakvatten. Där kan det ju faktiskt stå något tänkte vi. Men båten tog sig inte riktgit dit, så vi testade att gå iland och kolla in vattnet från land. Efter lite funderingar (och en efterlängtad toapaus...) så tog vi spö och några beten och tog oss dit! Tog inte många kast så krokade Kimmo en riktigt fin strömgädda precis i kansten vid stömmen.

Vi konstaterade snabbt att det kanske inte fanns flera gäddor där och begav oss tillbaka ut i båten.

Vid det här laget var jag rätt slut i kroppen och lite deppig att jag inte fått så mycket känningar och den jag hade på kroken, som kanske varit helgens fisk. Ja, vem hade inte varit det? Så jag downsizade och la på en lite pig shad jr 10 cm med offset krok (Ja, det är nog ett av mina favoritbeten). Kastade in i vassruggarna och drag äntligen lite fisk. Bara små små gäddor, men fisk fick jag i alla fall.

Det var dags att ge sig för dagen och helgen. Vi hjälptes åt plocka upp båten och saker, eller rättare sagt Kimmo och Michelle packade, jag halvlåg i bilen och var rätt slut och borta. Självklart hade det varit lite för mycket aktivitet men jag ville.

Så avrundning av guidningen. Topp betyg i allt. Nja, kanske inte riktigt allt. Det had eju varit bra med en motor som kunde anpassa lite mer till trolling. Tyckte att det gick lite väl snabbt. Nu var det väl så att jag fick två göddor på trollig ändå. Men jag tror att det hade kunnat leverera mera hugg om farten hade kunnat vara lite lägre.

Michelle som guide, finns inte annat än lovord. Glad, trevligt och positiv. Delar med sig av kunskap och erfarenhet. Sitter inte fast någonstans. Dessutom matlagning som anstår en stjärnkock. Underbara omgivningar och sköna historier.

De flesta som varit ute med michelle och båten har hört historen om att motorn har kunnat lossna lite ny och då. Är lite imponerad över att Michelle alltid lyckats fånga upp motorn och fått till det. Men alla sådana små saker och anekdoter gör ju hela upplevelsen mera inlevelserik. Vi klarade oss från att tappa motorn, vilket jag tycker känns rätt bra.

Michelle har såklart en hemsidan, som ni hittar här: MBS-Guidning  och på Facebook Här

Några frågor hade jag till Michelle:

Ditt bästa fiskeminne:

Min tiger fish på 2,8 kg. Helt absurt vilka fiskar! Där kan vi snacka spögung och sjukaste fighterna någonsin!

Vilka är de roligaste kunderna:

Alla kunder är roliga på sitt vis. Det är precis som i vanliga livet att du kommer bättre överens med vissa än med andra. Däremot kommer man ihåg vissa hela livet, jag har några stycken som jag fortfarande har mailkontakt med. En kund från när jag jobbade på Grönland, vi blev typ bästa vänner. Ken Bailey, en Kanadensisk journalist.

Varför blev du guide:
Jag har alltid jobbar inom service och turism samt att jag har fiskat från barnsben. Valet blev ganska enkelt 🙂

Vad lockar med fiske:
Jävligt enkelt, Stor fisk!

Bästa betet:
Alla former av Pig shad

Sist vill jag tacka Michelle för en otroligt minnesvärd helg. Även om de större gäddorna uteblev, så har jag tagit med mej kunskap hem igen och det var målet! Jag vill bara avsluta med att jag verkligen rekkomenderar ALLA att ta en helg med Guidning hos Micheller och MBS-Guidning. Du blir absolut inte besviken!

Bjuder på lite till bilder.